luni, 30 iunie 2014

FOAIE VERDE 
GRÂU MĂRUNT, 

Inimă cu venin mult,
De te-aş mai vedea râzând 
Ş-o leacă de haz făcând.
De te-aş mai vedea acasă,.
Colo printre-ai mei la masă,.
Chiar de m-aş scula flămând.

Că la masă la străin
Creşte floarea cea de crin.
Of, dar floarea crinului
Mie-mi pare-a spinului.
Iară la ai mei la masă
Creşte numai iarba deasă.
Dar la feţele senine,
Vorbele de miere pline.

Că stau soră lângă frate,
Inima de-un dor le bate.
Şi cumnat lângă cumnată,
De-şi pricep durerea toată.
Foaie verde grâu mărunt,
Daţi-mi calu’să mă duc.

Să mă  duc de pe-acest loc,
Că nu-i locu’ cu noroc.
Da nu-i vina locului,
Că-i vina norocului.
Căci norocu’,dac-ar vrea,
N-aş mai plânge şi ofta.                                                                              

Mihăilă Ana, 67 de ani, Coveş, 19 mai 1988

CÂNTĂ, CUCULEŢULE,
Sara, dimineţile,
Numa-n dimineaţa asta
Taci, cucule, nu cânta;
Că pân-am fost la părinţi,
Ţ-am dat voie să tot cânţi.
Da de când m-am străinat,
M-am săturat de cântat.
Ia-m’ du-te la noi la şură
Şi deschide-ţi a ta gură.
Pune-te pe-un mărăcine
Şi cântă frumos şi bine,
S-asculte maica la tine,
Să-i treacă doru’ de mine.
S-asculte de glasu’tău,
Să-i treacă de doru’ meu.

Ciuchină Livia, 15 ani, Movile, 
5 mai 1978

MERG ÎNCET ŞI DAU DE BINE,

Răul se ţine de mine.
Plec iute să scap de rău,
Răul-în piciorul meu:
Arde-te-ar focu’ de rău.
Lasă, lasă, răule,
Că va veni binele.
Mi-a veni şi al meu bine
Şi nu mă mai uit la tine,
Arză-te focu’ de bine.
Mă-ntreabă puiu’ de cuc
Ce dor duc de mă usuc?
Dar eu cucului i-am  spus:
Cuce, câte doruri nu-s?
Dor de mamă, dor de sat,
Dor de cei care-au plecat,
Părinţii şi i-au lăsat
Şi nu s-au mai înapoiat.
Mihăilă Ana, 67 de ani, Coveş, 
19 mai 1988