Anii au trecut fără ca linia să fie transferată, fără ca uşile să se deschidă pentru reprezentantul legal al Consorţiului, dar cu insistenţele lui Dumitra de a primii împuternicire notarială pentru a fi el reprezentant legal şi a lua hotărâri în numele Consorţiului, cerinţă care nu i s-a îndeplinit. La ultimele şedinţe la care s-a autoinvitat şi Dumitra, acesta a revenit cu cererea de împuternicire şi a cerut, în numele Ministerului Transporturilor şi a SAAF, să nu mai fie permise activităţile asociaţiei „Prietenii Mocăniţei” pe linia ferată. N-a mai fost băgat în seamă şi Prietenii Mocăniţei şi-au continuat activităţile de ţinere în viaţă a monumentului de pe Valea Hârtibaciului.
Ultima „ispravă” a asociaţiei„Prietenii Mocăniţei”a fost organizarea, împreună cu Direcţia Jude?eană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Sibiu, a unei întâlniri cu toţi factorii interesaţi de rezolvarea problemelorMocăniţei. Întâlnirea a avut loc pe data de 19 septembrie la Ferma Scoală din Cornăţel şi au participat la ea membrii Consorţiului, reprezentanţi ai unor instituţii din Sibiu, un grup de englezi preocupaţi de salvarea monumentelor feroviare, ONG-uri şi,cel mai important, Directorul General al SAAF.
Redăm mai jos ideile principale prezentate de cei care au luat cuvântul:
“Primăriile de pe ValeaHârtibaciului nu au bani pentru a susţine Mocăniţa” – Vişa Ionel preşedintele Consorţiului
“Să redefinim contractul cu SAAF-ul, să identificăm potenţialele surse de finanţare nerambursabile, să identificăm resursele financiare necesarere întocmirii studiului de fezabilitate şi Consorţiul să stabilească un reprezentant activ al ADI pentru desfăşurarea activităţilor” – ing. Dragoman Ioan, membru în Consorţiu.
“Ne place peisajul VăiiHârtibaciului, ne place mâncarea, ne plac oamenii dar celmai mult ne place linia ferată îngustă, de unde pot fi admirate impresionantele cetăţi săseşti şi satele tipic ardeleneşti. Linia ferată îngustă este o bijuterie pe coroana VăiiHârtibaciului, un motiv în plus pentru turişti de a vizita această zonă, unde vor vedea clădirile istorice, vor cumpăra miere, îşi vor cheltui banii.Asociaţia noastră de voluntari va oferi cu plăcere expertiză gratuită pentru reactivarea Mocăniţei pe ValeaHârtibaciului” – David Allan, pre?edinte al SARUK(grup britanic de sus?inători ai căii ferate Sibiu - Agnita).
„Capitalismul sălbatic, cu sprijinul statului, a distrus o mulţime de obiective de patrimoniu din domeniul Căilor Ferate. Trebuie salutată iniţiativa tinerilor şi implicarea autorităţilor locale, şi ca preşedinte al Clubului Feroviarilor voi face tot ce pot ca proiectul de refacere a Mocăniţei să devină o realitate”- Octavian Udrişte , preşedintele „Club Feroviar”.
„Am venit din Austria în această ţară, din cauză de iubire pentru căile ferate, şi am făcut din pasiunea mea o afacere. Reuşesc, din anul 2002, să susţin păstrarea şi întreţinerea a patru linii ferate înguste în România, în judeţele Hunedoara, Alba, Covasna şi Suceava. Am constatat, în ultimii cinci ani, un interes tot mai mare pentru turismul feroviar. Turismul feroviar nu este rentabil pentru Mocăniţă dar aduce venituri în zonă.Mocăniţa, ca orice monument istoric, are nevoie de fonduri publice pentru întreţinere. Nu va fi niciodată posibil să exploatezi o linie ferată numai cu voluntari. Singurii voluntari i-am găsit aici la Sibiu – Agnita” – Hocevar Georg, Asocia?ia pentru Păstrarea Liniilor Îngute din România.
„Problemele Mocăniţei de pe Valea Hârtibaciului nu se vor rezolva niciodată la Bucureşti. Trebuie să găsim soluţii locale care trebuie să rezolve trei aspecte; recuperarea patrimonială a Mocăniţei, înregistrarea corectă din punct de vedere al legilor din România, adică: proprietar, înregistrare cadastrală a terenului, îndosarierea şi clasificarea completă din punct de vedere patrimonial a liniei şi a clădirilor ce fac parte din monument, punerea în valoare şi evidenţierea valorii istorice a Mocăniţei. –Răzvan Pop, Directorul Direcţiei Jude?ene de Cultură Sibiu.
„Toată abordarea noastră cu privire la Mocăniţă este în calitate de director al SAAF şi nu ca reprezentant al Ministerului Transporturilor. Liniile de cale ferată îngustă sunt în administrarea noastră. Terenurile de sub linia ferată sunt în proprietatea statului Român şi nu este dat în administrarea nici unei companii. Terenul se poate transfera din proprietatea publică a statului în administrarea SAAF şi apoi, împreună cu linia ferată, tot în proprietatea publică a statului, dar în administrarea Consiliul Judeţean Sibiu. Din punctul meu de vedere am deschidere totală pentru acest transfer.Singurul lucru corect, firesc, pe care îl putem face este să-i ajutăm cât putem de mult, fie pe cei din comunitatea locală care doresc să menţină situaţia de acolo sau pe cei care doresc să investească în zona respectivă. La Ministerul Transporturilor nu va fi o problemă, şi dacă Consiliul Judeţean Sibiu doreşte întradevăr să se implice şi să sprijine acest proiect, toate problemele se pot rezolva. Nu ştiu de ce s-a prevăzut o redevenţă aşa de mare, pe care eu nu voi fi niciodată de acord s-o facturez.Timpul este scurt şi trebuie acţionat cât mai repede.” - George Vladimir Duhan, Director General SAAF S.A.
George Vladimir Duhan a ocupat postul de director al SAAF prin concurs în urmă cu 6 luni. Multe lucruri întâmplate anterior ocupării postului l-au surprins şi l-au mirat. Spre deosebire de cei care i-au precedat, este dispus să sprijine orice acţiune menită să pună în valoarea linia ferată îngustă Sibiu – Agnita.
Deacum Mocăniţa poate reveni în judeţul Sibiu, dacă şi Consiliul Judeţean Sibiu doreşte acest lucru.
După încheierea discuţiilor, Mihai Blotor, preşedintele asociaţiei „Prietenii Mocăniţei”, i-a invitat pe cei prezenţi în turnul de apă din halta Cornăţel, recent reabilitat de voluntari, unde le-a prezentat o expoziţie de fotografii, o impresionată poveste în imagini a istoriei Mocăni?ei. Mai mult, evenimentul s-a încheiat cu o plimbare pe şinele Mocăniţei cu moto-drezina creată de aceşti tineri minunaţi.
I.Bârsan