Nu se ştie cine este administratorul liniei ferate
Repornirea Mocăniţei pe Valea Hârtibaciului se dovedeşte tot mai greu de realizat de cei interesaţi să relanseze turismul în zona rurală a judeţului. După o serie de dezbateri şi întâlniri cu oficiali ai statului român şi reprezentanţi au asociaţiilor interesate să salveze Mocăniţa, s-a ajuns la concluzia că situaţia juridică a căii ferate nu este clarificată, neexistând practic acte care să dovedească cine este administratorul mocăniţei.Concluzia necesităţii stabilirii statutului juridic al mocăniţei a reieşit în urma dezbaterilor din luna octombrie pe tema “Campania de repornire a Mocăniţei din Valea Hârtibaciului”. Evenimentul a fost organizat la Bucureşti de Asociaţia Mioritics în parteneriat cu ATU – Asociaţia pentru Tranziţia Urbană, în contextul proiectului VIVA EASTPART a proiectului “Salvarea Mocăniţei de pe Valea Hârtibaciului”, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe.
“Printre problemele prezentate în cadrul întâlnirii s-au semnalat următoarele: toate liniile de cale ferată cu encartament îngust din România sunt puse sub sechestru, iar pentru mocăniţa din Valea Hârtibaciului nu există un document oficial care să clarifice cine este administratorul acesteia”, precizează initiatorii dezbaterilor.
La analiză au luat parte reprezentanți ai Asociaţiei Mioritics, Asociaţiei pentru Tranziţie Urbană, Direcţiei Judeţene pentru Cultură Sibiu, AIDER, Clubului Feroviar, companiei Detente Consultants SRL, GAL Microregiunea Hârtibaciu, Primăriei Agnita, Universităţii de Arthitectură şi Urbanism “Ion Mincu” Bucureşti, CPCP Studio, WWF Romania, AIR, ICOMOS RO, Asociaţia pentru ecoturism din România şi reprezentanţii SA Rail Assets Management Co.
În urma discuţiilor s-a concluzionat “că transferul liniei de cale ferată se poate face atât către consiliile locale sau consiliul judeţean, cât şi către alţi actori interesaţi din sectorul privat, cu menţionarea în contract a trei condiţii esenţiale: conservarea liniei, realizarea de investiţii şi menţinerea destinaţiei liniei”, mai spun iniţiatorii dezbaterilor.
Pentru ca transferul să fie posibil, “trebuie clarificat până la finalul acestui an statutul juridic şi administrativ al mocăniţei”, au mai concluzionat participanţii.
Relansarea traseului mocăniţei din judeţul Sibiu a făcut obiectul mai multor încercări nereuşite de-a lungul anilor.
Mocăniţa, o cale ferată cu encartament îngust,porneşte de la Sibiu spre Agnita trecând printer dealurile din zona Transilvaniei de Sud. Străbate rezervaţia naturală Natura 2000, şi pe lângă numeroase biserici fortificate săseşti.
Cindrea: Mocăniţa nu este un obiectiv prioritar pentru judeţul Sibiu
Preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu, Ioan Cindrea, a declarat marţi, 15 octombrie, că relansarea Mocăniţei de pe Valea Hârtibaciului nu este un “obiectiv prioritar pentru judeţul Sibiu”. Şeful administraţiei judeţene spune că CJ nu poate să suporte în întregime renovarea liniei de cale ferată, dar nu exclude varianta unei asocieri între mai multe firme şi primăriile din zonă pentru relansarea rutei parcursă de Mocăniţa.
Întrebat în conferinţă de presă care este poziţia CJ Sibiu faţă de ultimele încercări ale Asociaţiei Mioritics şi VIVA EASTPART de a relansa proiectul “Salvarea Mocăniţei de pe Valea Hârtibaciului”, preşedintele CJ Sibiu nu a exclus varianta unei colaborări între autorităţile locale sibiene şi asociaţiile interesate de conservarea Măcăniţei.
Mocăniţa de pe Valea Hârtibaciului, greu de relansat. Nu se ştie cine este administratorul liniei ferate
“Există o asociaţie care are toate drepturile juridice să primească în chirie sau în concesiune linia de cale ferată.Le-am spus că, în măsura în care dânşii se angajează la un astfel de proiect să reabiliteze linia de cale ferată, şi vor găsi surse de finanţare pe fonduri europene, fiindcă ei susţin că o să fie astfel de surse în perioada următoare, dacă se pune problema unei colabări a CJ alături de Asociaţie, alături de toate primăriile din zonă, vom analiza această oportunitate. Cu votul consilierilor judeţeni vom decide dacă vom intra parteneri.Din punctul meu de vedere am putea să intrăm legal, parteneri, într-un asftel de proievt pe lângă o asociaţie care are obicetiv reabilitarea mocăniţei pe Valea Hârtibaciului”, a precizat Ioan Cindrea.
Legat de faptul că iniţiatorii proiectului de relansare a Mocăniţei se pâng de faptul că “nu există un document oficial care să clarifice cine este administratorul” mocăniţei, fapt ce le înregunează demersurile, Cindrea a replicat: “Exista un administrator. De vreo 5 ani aceeaşi asociatie a avut in administrare, în concesiune,linia de cale ferată. A expirat acest termen, nu pot decat să solicite prelungirea concesiunii. Ea este în proprietate Ministerului Transporturilor sau a Companiei de Cale Ferată şi, de unde au luat-o până acum, o pot lua în continuare”.
O investiţie pentru Mocăniţa de pe Valea H\rtibaciului susţinută numai cu suportul financiar al CJ Sibiu este o variantă exclusă din start de Cindrea care spune că are alte priorităţi şi obligaţii legate de sănătate sau asistenţă socială.
“La ora actuală, vă spun sincer, CJ singur nu poate să-şi preia rolul de-a prelua această investiţie considerând că nu este un obiectiv prioritar pentru judeţul Sibiu. Noi ne-am stabilit obicetivele principale care sunt în zona de sănătate, infrastructură de drumuri, în zona de apă canal, socială, unde avem obligaţii prin lege”, a mai precizat Cindrea.
Articole scrise de:Citynews