În perioada 9 – 16 septembrie 2014 a avut loc conferinţa de închidere a proiectului european de iniţiativă regională, liderul şi gazda proiectului fiind Municipalitatea din South Pelion, Grecia.
Proiectul CHARTS s-a desfăşurat în perioada 2012-2014, fiind centrat pe rolul culturii şi patrimoniului în formularea şi oferirea de valoare adăugată strategiilor regionale pentru dezvoltarea turismului durabil şi integrarea acestora în politicile locale, regionale, naţionale şi europene. Cele 13 instituţii partenere din 11 ţări (Grecia, Italia, Romania, Bulgaria, Letonia, Marea Britanie, Irlanda, Spania, Cipru, Belgia şi Suedia) au beneficiat de o serie de workshop-uri tematice inter-regionale, tururi de studiu, schimburi de bune practici, rezultatul final al proiectului fiind un plan de implementare de bune practici, concretizat în rezultate palpabile, la nivelul fiecărui partener.
Parteneriatul CHARTS a avut ca principal obiectiv identificarea, analizarea, schimbul şi transferul de bune practici într-o serie de domenii. Din România a participat Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism (INCDT România Bucureşti) având ca partener (stakeholder) Asociaţia Ecomuzeul Regional Sibiu şi beneficiind de suportul Asociaţiei Judeţene de Turism Sibiu.
Partenerul român principal a fost Institutul Naţional de Cercetare - Dezvoltare în Turism – INCDT Bucureşti (fondat în 1971) ce are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetări fundamentale şi aplicative, de interes public şi naţional, care privesc dezvoltarea şi promovarea turismului românesc şi oferirea de servicii de consultanţă în domeniul turismului. INCDT a fost implicat împreună cu regiunea aleasă ca stakeholder (judeţul Sibiu) în următoarele domenii:
-în calitate de donor: Implicarea comunităţii locale în turism în relaţie cu mândria civică, dezvoltarea resurselor în cadrul comunităţii în relaţie cu turismul responsabil (tematica asumată de România prin proiectele Sibiu – capitală culturală europeană şi ecomuzeul- instrument de dezvoltare locală).
-în calitate de recipient: cicloturism, meșteșuguri tradiționale, accesibilitate la patrimoniu și rute culturale, schimbări climatice.
-în calitate de observator: informarea turiştilor, stategii de marketing al locului, patrimoniul feroviar.
Sibiul, Moşna şi Biertan au fost gazdele lucrărilor acestui proiect, în martie 2013, partenerii proiectului cunoscând realizările Sibiului în domeniu dar şi spaţiul rural prin intermediul proiectului ecomuzeu. A fost un tur de forţă al tuturor instituţiilor implicate, cele câteva zile fiind considerate insuficiente pentru majoritatea participanţilor, mulţi exprimându-şi dorinţa de a reveni în România.
Instituţii, cu experienţă în turism: Welsh Government - Marea Britanie, European Cultural Tourism Network (ECTN) - Belgia, Midlands Region -Irlanda, Vastra Gotland Region - Suedia, Pafos Regional Board of Tourism – Cipru, Veneto Region- Italia, Vidzeme Tourism Association- Letonia, Majorca Insular Council –Spania, Union of South-East Region Local Authorities – Bulgaria, National Tourism Organisation –Grecia, Ibertur-Network of Heritage, Tourism and sustainable development/ University of Barcelona -Spania şi-au adus aportul efectiv la transferul de bune practici, parteneriatul devenind real şi eficient pe parcursul celor doi ani.
În contextul actual în care există provocări multiple, de la crize economiceşi/sau politice, etc la schimbări climatice vizibile, turismul internaţional european are nevoie de momente de analiză şi reflecţie. Iar proiectul a oferit acel cadru de organizare permisiv de cunoaştere şi comunicare. Piaţa turistică europeană a evoluat constant concurenţa fiind acerbă iar tehnicile de marketing diversificându-se an de an. Europa doreşte să-şi consolideze poziţia de primă destinaţie turistică internaţională, cei 290 de milioane de vizitatori (în 1992) dorind să-i dubleze în 2020. Există o cerere în creştere din partea turiştilor de a descoperi noi destinaţii şi noi culturi, iar toţi cei implicaţi în turism doresc să propună noi modele de turism, noi călătorii ce pot prezenta diversitatea culturală, identitatea locurilor dar şi descoperirea patrimoniului nostru comun. Sibiul a cunoscut un prim moment de glorie în 2007, atunci fiind vizitat de cca. 1 milion de turişti.
În Grecia am avut posibilitatea să urmăresc miile de turişti ce vizitează zilnic Acropole şi Meteora (o bună parte fiind români) şi am înţeles – odată în plus – ce înseamnă rolul comunităţilor în industria serviciilor turistice. A călători cu trenuleţul (tip “mocaniţă”) pe margini de prăpăstii şi a descoperi modul cum grecii îşi conservă patrimoniul pe itinerarii tematice incitante, mi-a readus în memorie toate micile-marile proiecte demarate acum 100 de luni, atunci când puţini inimoşi se întâlneau, periodic, să vadă cum pot să salveze linia ferată Sibiu – Agnita. Nimic nu e pierdut dar trecerea timpului lasă urme adânci în memoria colectivităţilor. Iar când vezi că alţii se mobilizează şi-şi unesc forţele să-şi refacă patrimoniul şi să-l pună în valoare, realizezi cât de multe proiecte trebuiesc făcute şi implementate.
Pentru mai multe informaţii despre proiect puteţi accesa site-ul web al proiectului CHARTS:
http://www.charts-interreg4c.eu/
Marius Halmaghi
CHARTS - Culture & Heritage Added-value to Regional policies for Tourism Sustainability
sâmbătă, 27 septembrie 2014