duminică, 22 decembrie 2013

COLINDA DIN TURN

Hoi lerui, lerui, Doamne,
Sub cest deal de răsărit;
Da nu-i deal de răsărit,
Că mi-i deal de mese-ntinse.
Mese-ntinse jos sunt scrise.
Rând la mese cine şade?
Şade domnul Dumnezeu,
Ş-al doilea Sfânt Ioan,
Ş-al treilea Stan Vasile,
Ş-al patrulea cest domn bun.
Deci de-nchină c-un pahar.
Şi-n fundu’ paharului
Scrisă-i floarea raiului.
Şi-n duzna paharului
Scrisă-i viţa vinului
Şi-ncă spicu’grâului.
Dalelele, cest domn bunu,
Vinde-mi mi’ acest pahar;
Ori mi-l vinde, ori mi-l schimbă.
Ia-mi fi, Doamne, iertătoriu,
Nu-mi fi, Doamne, vânzătoriu,
Nece, Doamne, schimbătoriu,
Că mi-i dat de nănăşie
Ca să-mi fie de moşie,
Şi mie, şi pruncilor,
Şi tuturor limbilor.

Scutea Simion(Micloi), 
64 de ani, Săsăuşi, 
20 VII 1984

AM PLECAT SĂ COLINDĂM

Am plecat sa colindam,
Pe la case să cântăm;
Măruţ, mărgăritar.
Dar boierii nu-s acasă,
C-au plecat la vânătoare
Să vâneze căprioare.
Căprioare nu vânară,
Numa-un pui de căprioară.
‚Tinse puşca să-l împuşte:
Hop, hop, hop, nu mă-mpuşca,
Că-s Ionu, Sânt Ion
Şi-s frate cu-al vostru domn.
Rămâi, gazdă, sănătoasă,
Să plăteşti colinda noastră:
Cu colaci şi bănişori,
Că suntem colindători.
Noi vă zicem-să trăiţi
Întru mulţi ani fericiţi!

Frăţilă Lucreţia (n.Herciu), 57 de ani, Ghijasa de Sus,
Colindă de fată

PESTE CEŞTI DOI 
CODRI VERZI

Pare-mi soare că răsare;
Da nu-i soare răsărit,
Că mi-i Doanea-mpodobit.
Stă-n suliţă răzămat,
C-un păr galbin retezat
Şi se ceartă cu dom’so,
Cu dom’so, cu Ştefan Vodă:
Nu băga slugă de grecu,
Că e grecu om frumosu
Şi la masă-i bucurosu
Şi la război rău fricosu.
Bagă slugă de rumân,
Că la masă-i ruşinosu’
Şi la război bucurosu.
Noi umblăm şi colindăm
Cestor gazde o-nchinăm.
Le-o-nchinăm cu sara bună,
La mai mulţi ani împreună.
Sara din ia-sară la mai mulţi ani!

Stănuleţ Ana(a lu’ Ştefan), 
70 de ani, Săsăuşi, 
19 VII 1980