miercuri, 30 ianuarie 2013

de Prof. Mircea Drăgan - Noişteţeanu
(Din volumul „Sărbători şi obiceiuri pe Valea Hârtibaciului”, în curs de redactare.)  



Orăşenii petrec noaptea de 31 decembrie spre 1 ianuarie cu şampanie, jocuri de artificii, exuberanţă, paiete etc. Pentru înaintaşii noştri de la sate însă, noaptea aceasta era (izolat mai e şi azi) o verigă, mijlocul unui lanţ compus din 12 zile şi 12 nopţi, perioadă în care oamenii se ocupă în principal de Timp. Noaptea poartă în sat numele de Anul Nou sau Seara Sfântului Vasile.
Înnoirea simbolică a timpului la cumpăna dintre ani este numită îngropatul anului şi în satele de pe Valea Hârtibaciului. La ora 24 se trăgeau clopotele la biserică şi, în acelaşi timp, se ardea anul,adică, de pe un deal se dădea drumul unei roţi cu paie aprinse sau erau aprinse grămezi de paie, îşi mai aduc aminte oamenii în vârstă din Agnita, Vecerd, Ghijasa de Sus, Ighişu Vechi, Bârghiş, Apoş, Zlagna, Pelişor. În Vecerd paiele erau aprinse în drum, între biserici, în Bârghiş – în mijlocul satului, în Ighişu Vechi – la râpă, în Apoş, Pelişor şi Zlagna – în cimitir, în Fofeldea – pe dealul Pe Coastă. În Agnita, în timp ce roata se rostogolea, se striga ( aşa numita strigare peste sat). Dacă, de exemplu, doi oameni erau certaţi, se auzea: - Ionu lu' Cantăru vrea să se-mpace cu.... ! La ora 24, fetele şi feciorii din Agnita urcau în turnul bisericii şi cântau "Trăiască regele" şi cântări bisericeşti. Mergeau apoi la casa uneia dintre fete, unde câteva dintre ele pregătiseră, între timp, mâncarea. La miezul nopţii, toţi tinerii din Noul se adună în curtea bisericii. Feciorii trag clopotele şi toţi cântă La Mulţi Ani! Petreceri cu fete şi băieţi aveau loc în toate satele, după ora 24. Oamenii în vârstă din Ţichindeal se adunau şi discutau probleme gospodăreşti. Bărbaţii – despre preocupările lor: îngrijitul animalelor, transportul bălegarului pe câmp,aducerea lemnelor din pădure... Femeile – cu ale lor: torsul cânepii, ţesutul şi câte altele! La miezul nopţii închinau un pahar de rachiu sau vin şi-şi urau să fie sănătoşi, să poată lucra, să se facă bucatele.
Agniţenii ungeau ramele de la uşa grajdului cu usturoi, ca vitele să fie apărate de acţiunea forţelor malefice. Conform mentalităţii populare, pragul dintre ani, prin prezenţa discontinuităţii, creează o zonă de haos favorabilă acţiunii forţelor răului, motiv pentru care cei din Ţeline ungeau vitele cu usturoi  la coarne şi la şolduri. În Movile, la ora 24, când se trăgea la biserică, oamenii legau pomii cu paie ca să rodească. 
Tot în această noapte, fetele şi feciorii încearcă, înainte de a trage clopotele bisericii trecerea într-un nou an, să-şi găsească ursitul (vrăjăsc), bătrânii iscodesc cum vor fi lunile anului şi recoltele.

                                                           VRĂJITUL

Solstiţiul de iarnă era în vechime momentul favorabil descifrării tainelor cerului, moment în care îţi puteai afla ursita. Prima zi a anului era considerată ca deosebit de propice desfăşurării de practici magice. O dată pentru că e un moment de cumpănă (cumpăna dintre ani), cumpănă ce poate fi îndreptată în sensul dorit, apoi pentru că e şi o zi fastă prin excelenţă, prima zi a anului care începe.
În Ghijasa de Sus, Vecerd, Ruja, Agnita, Marpod, Săsăuş, Merghindeal, Fofeldea fetele de măritat, care n-aveau drăguţ ( în unele sate erau prezenţi şi băieţii), se adunau pe rând, la câte una din ele, să vrăjească (să jovrăiască – Fofeldea, să jăvrăiască – Chirpăr), să vadă ce le-aduce soartea. Cele care aveau deja, ori nu veneau, ori făceau altă vrajă, să vadă dacă se vor căsători în curând. Gazda (pe vremuri – o femeie în vârstă) astupa ferestrele şi punea pe masă câteva căniţe (cupe) sau blide (atâtea blide, câte fete erau) şi, sub ele, diverse obiecte, fără ca celelalte fete să vadă ( de obicei fetele aşteptau în tindă). Fata sau femeia gazdă la care se adunau făceau pe ursitoarea, adică jucau rolul unei femei care prevesteşte viitorul. Fetele veneau pe rând şi începeau  să ridice câte un pahar, curioase cum le va fi ursitul.
-         cărbunele găsit înseamnă un fecior brunet, urât sau faur (fierar);
-         pieptenele, băţul de chibrit sau aşchie = colţat sau cu gura mare; pieptenele mai însemna şi că mirele o va pieptăna câteodată!;
-         bucata de pâine, grâu sau o monedă = bogat, harnic ( în Fofeldea pâinea = bunătate; bun ca chita!), gazdă; banul mai înseamnă şi că va avea o viaţă zbuciumată, umblând, ca banul, din loc în loc
-         sarea = sărac lipit pământului sau norocos în căsătorie;
-         beţigaşul = strâmb;
-         câlţi = păros, mustăcios, flocos;
-         inel, verigă, mărgele = frumos, drăgăstos; diplaş (Apoş)
-         floare, oglindă = mândru;
-         pahar = băutor;
-         cuţit = tăios precum cuţitul, dar şi folositor ca el;
După ce vrăjeau, fetele din Apoş ieşeau în curte şi strigau: Hui în iest an, hui înt’ alt an!
Amuzamentul era general în timpurile mai recente, căci nu prea credeau în semne, ca odinioară! Vrăjitul trebuia terminat până la ora 24, când se trăgeau clopotele la biserică.
Calităţile şi defectele viitorului soţ se deduceau şi din forma parilor de la gard (pălan). După ce clopotele încetau să mai bată la miezul nopţii, fetele din Bârghiş, Ighişu Vechi, Merghindeal, Agnita, Vecerd, legate la ochi, mergeau la parii gardului şi puneau mâna pe unul din ei. Cum arăta parul (drept sau strâmb), aşa era viitorul soţ. Dacă în acel moment lătra un câine, din direcţia de unde se auzea, de acolo era perechea ei. În Fofeldea se numărau 10 pari (în Ilimbav – 9). Al zecelea îţi arăta cum va fi mirele: înalt şi frumos, mic, strâmb, slab......Evident, număratul nu începea din acelaşi loc.
-parul luciu, fără coajă = mire sărac luciu
-parul din lemn frumos şi cu coajă = mire bogat, isteţ
- par cu noduri = mire strâmb, urât
Porcul spunea şi el care-ţi va fi ursitul! În Bărcut şi Săsăuş, când se coceau scoverzile, primeia i se făcea un semn şi fata mergea cu ea în gură până la coteţul porcilor. Acolo cea din Săsăuş zicea: - Hui în iest an, hui în alt an, până când porcul grohăia: câte grohăituri, atâţia ani până la măritiş. Fetele din Bărcut ziceau întăi: hui în iest an! De cumva porcul grohăia, era semn bun, căci se va mărita în anul ce începea. Dacă nu grohăia, fata credea că nu se va mărita în anul ce vine. I se adresa din nou porcului, zicând: hui într-alt an! Câte grohăituri, atâţia ani până la măritiş,vor fi, credea fata. Dacă se auzea un câine lătrând, se mărita în partea satului de unde se auzea. Fetele din Merghindeal băteau în coteţ. Dacă porcul tăcea, însemna că se mărită în anul acela. Dacă grohăia, peste atâţia se mărită, câte grohăituri se auzeau. Cele din Hosman şi Fofeldea dădeau cu piciorul în coteţ şi întrebau: - Când mă mărit? Câte grohăituri urmau, în atâţia ani se mărita. Fetele din Chirpăr loveau de trei ori cu piciorul în uşa coteţului. Dacă porcii grohăiau, era semn că fata se va mărita. În Marpod, fetele băteau cu piciorul la uşa coteţului. Dacă porcul grohăie la prima bătaie de picior, fata se mărită în acel an. Dacă nu, la a câta bătaie grohăie porcul. Se mai făceau şi glume cu ocazia aceasta: porcul era mutat de-cu-ziuă în altă parte, fără ştirea fetelor, iar acestea erau foarte dezamăgite că vor îmbătrâni fete bătrâne!
Dintre plante, se vrăjea cu frunze de saschiu şi iederă. Fetele din Fofeldea puneau pe vatra fierbinte câte o frunză de saschiu şi spuneau numele a doi tineri. Dacă frunza se învârteşte, înseamnă că cei doi se vor căsători. În Hosman, Săsăuş, Ilimbav, fetele puneau, pe rând, câte o frunză şi spuneau numele unui fecior. Dacă frunza se-nvârtea şi sărea în sus, era semn că băiatul o place ori că se vor lua în anul ce vine; dacă nu, se strică, adică se despart. În Ţichindeal se adunau grupuri restrânse de băieţi şi fete, la casa uneia din fete. Frunzele de saschiu erau puse în farfurii întinse, umplute cu apă. Fiecare frunză purta un nume de băiat sau fată. Blidul era mişcat şi frunzele se mişcau dezordonat pe apă. Dacă o frunză cu nume de băiat atingea una cu nume de fată, însemna că cei doi se vor lua. Cei din Săsăuş se uitau dacă frunzele s-au întors peste noapte: era semn că se iubesc. În caz contrar, nu vor fi împreună. În Noiştat puneau pe soba încinsă două frunze de saschiu, numind un fir cu numele fetei şi celălalt – cu al feciorului. Dacă frunzele, încovrigându-se, se apropiau una de alta şi se împreunau, era semn că nunta va fi în curând.  Dacă se îndepărtau, nunta se amâna, posibil chiar să nu mai aibă loc! Fetele din Agnita puneau iederă pe plită. Câte frunze se umflau şi plesneau, în atâţia ani se mărita fata ce punea iedera. În Movile fata punea iedera pe sobă şi se uita în ce parte sărea: în partea aceea se va mărita!
Tot fetele din Agnita aveau şi modalitatea următoare de a vrăji. Puneau de cu seara cenuşă şi un inel într-un pahar cu apă neîncepută. Se lăsa să se limpezească şi, la 12 noaptea, cu o lumânare aprinsă (lampa fiind stinsă!), fata se uita în pahar şi-şi vedea iubitul. Unele ziceau că chiar l-au văzut! Într-un mod asemănător procedau cele din Fofeldea. Ele puneau cenuşa pe masă, iar pe cenuşă, paharul cu inelul, ce era luminat cu o lumânare.
În Vecerd, în dimineaţa de Anul Nou (în Ilimbav, la 12 noaptea), când se făceau scoverzi, fata mânca o scovardă pe gunoi şi aştepta să audă din ce parte latră câinele. Acolo se va mărita! Fetele din Agnita mai vrăjeau şi cu găluşte din aluat.În fiecare era pus un bilet cu un nume de fecior, fiecare ce drăguţ avea. Când fierbea apa (neîncepută!), se puneau găluştele. Fiecare fată lua la întâmplare o găluşcă ce se ridica din apă, să vadă ce ficior îi vine.
Încă din ajunul Anului Nou, fetele din Fofeldea puneau boabe de porumb sub pat. După ce treceau cu Pluguşorul, boabele erau numărate. Dacă ieşea un număr cu soţ, fata se mărita în anul acela, iar numărul fără soţ însemna că numai după trei ani. Pentru a afla prenumele viitorului soţ, în Chirpăr fata semăna seara ovăz, de la poarta casei părinteşti până la poarta vecinului, având grijă să n-o vadă nimeni. În dimineaţa următoare, foarte devreme, cu secerea simula că seceră ovăzul şi, în tot acest timp, nu trebuia să vorbească cu nimeni. Prenumele primului bărbat care trecea prin faţa ei, în timp ce secera, era şi al viitorului soţ.
Cu trecerea timpului, practicile de mai sus au devenit prilej de distracţie în noaptea în care, e adevărat, destui feciori şi fete şi-au găsit perechea.

Furatul portiţelor
        
În noaptea de Anul Nou se întâmplau multe năzbâtii! Feciorii mergeau pe la casele cu fete sau la cei zgârciţi (Retiş) şi umpleau ieslele cu fân până sus, legau portiţa sau încuiau uşile caselor (Brădeni). Cei din Retiş mutau şi câinii în alte curţi, iar din portiţele furate făceau strungă în Dealul Gojmanului, în care băgau lemne multe şi le dădeau foc. Se furau portiţe, tăblii de la fereastră, care, grape, chiar şi animale şi se ascundeau în grădini, pe vale, la vecini, chiar şi în turnul bisericii (Săsăuş) ori făceau cu ele strungi în drum. Asta se întâmpla în toate satele, de obicei la fetele care se ţineau măreţe, la casele unde părinţii nu-şi lăsau fetele să vorbească cu anumiţi băieţi şi la cei care nu primeau colindătorii. Nu era supărare, dar taţii le păzeau straşnic! Gazdele le căutau peste tot, ba chiar dădeau de băut feciorilor, să le spună mai repede unde-s. Porţile trebuiau găsite până la ora când mergea lumea la biserică, spre a scăpa de râsul satului. Dacă nu reuşea, tatăl fetei trebuia să plătească băieţilor un preţ fixat de ei, ca să-i fie înapoiată portiţa. În Bărcut desciocălau carul şi-l montau în grajd! În Noul, feciorii, după ce trăgeau clopotele la ora 24, în grupuri mici, furau portiţa de la fetele dificile ori de la cele ce şi-au permis să refuze la joc vreun băiat sau, Doamne fereşte!, pe jude ori pe pristav. Furatul portiţei era considerat şi o onoare pentru familia respectivă, considerându-se că fata e râvnită de mulţi şi de aceea se bucură de o atenţie exagerată din partea feciorilor.
La casele cu fete ce aveau copii din flori se punea un leagăn la poartă! Acolo nici nu se colinda. În Chirpăr erau aşezate legănuţele la fetele certate cu morala şi la cele bătrâne. Erau confecţionate din carton, de care erau prinse sfori. În interior puneau un fel de păpuşă făcută din sfeclă furajeră, îmbrăcată în zdrenţe şi bileţele cu versuri batjocoritoare, chiar pornografice. Legănuţele erau agăţate de oblon, de creanga unui pom, în locuri vizibile pentru trecători şi mai puţin pentru cei din casă. Fetele în cauză  se sculau devreme, ca să ia legănuţele înainte de a le vedea cineva. Bărcuţenii făceau şi alte nebunii. Dacă o femeie nu-şi meliţa cânepa, i-o scoteau în uliţă (la fel se întâmpla în Retiş), pe pod, să vadă lumea. Schimbau portiţele între ele, de obicei la băiat şi drăguţa lui şi urcau capra de lemne în vârful stâlpului de la curent. Fetele îi omeneau cu scoverzi.
Tradiţional, se furau portiţele, dar dacă nu puteau fi luate, feciorii găseau altceva la casa respectivă. În Săsăuş, într-un an, la Sâia Gheorii Onii, au luat carul din şură şi l-au urcat pe claia de paie din grădină, iar la ai lu' Luncă – pe şură! Tot aici, dacă fetele nu-şi găseau portiţeţe până a doua zi, trebuia să dea un litru de ţuică şi băieţii le puneau la loc. Cei pe care feciorii aveau ciudă nu aflau până primăvara unde le sunt portiţele! În Movile portiţa de la Oara lu’ Branişte a fost dusă până la Hârtibaci (era prin anii ’60 ai secolului trecut) şi au găsit-o abia la Bobotează, văzută de cineva din întâmplare! Feciorii din Apoş au urcat carul pe gunoi şi l-au încărcat cu gunoi. Altă dată au urcat o capră în vârful şurii, cu fân lângă ea!

                                           Calendarul de ceapă
         
Spre a afla cum va fi vremea în anul următor, în noaptea de Anul Nou, în toate satele se făcea călindaru' de ceapă. O ceapă mare era desfăcută în 12 foi (găoci) şi în fiecare se punea aceeaşi cantitate de sare pisată mărunt. Foile erau puse pe rama de la fereastră de cu seara, fiecare reprezentând o lună a anului. Dimineaţa se citeau. Dacă foaia se umezea, luna de vară corespunzătoare urma a fi ploioasă, iar cea de iarnă – fără ger mare; dacă rămânea uscată, vara, în acea lună va fi secetă, arşiţă mare, iar iarna – ger mare. Luna va fi schimbătoare dacă în foaia respectivă sarea era jumătate umedă, jumătate uscată.