marți, 3 septembrie 2013

Cine a fost acest Michael Barner, pe care conştiinţa colectivă la uitat ignorându-i opera, ale cărei valenţe de tezaur artistic au biruit de mult efemerul?
Cine a fost deci acest Michael Barner, de care doar agniţenii în vârstă îşi mai  amintesc iar când o fac, transmit spre generaţia tânără doar imaginea unei persoane „cam dusă cu sorcova”, de al cărui fel de a fi se leagă multe anecdote şi legende.
Michael Barner s-a născut în 1881 într-o familie de oneşti meseriaşi, pantofari, stabiliţi la Agnita venind din satul Movile. Viaţa familiaei Barner se desfăşura onest şi decent în societatea  rânduită de perceptele unei morale creştine protestante, departe de orice fast, cumpătată material şi fără experienţa oricărui fenomen artistic.N-aveau cum să-şi înţeleagă fiul, care în anii devenirii lui artistice „umbla prin lume” studiind marile colecţii artistice. Acesta avea să mărturisească mai târziu „ Ai mei au trăit modest. Dacă ai mâncat bine la amiază acasă , n-aveai de ce să umbli prin crâşmă. El, tata, spunea că ar fi purtat odată o coroană o săptămână întreagă prin buzunare iar duminică încă tot n-o cheltuise.
Cu toate acestea, familia şi-a sprijinit fiul, când descoperindu-i-se talentul şi dotarea intelectuală deosebită, a părăsit şcoala primară fiind trimis mai întâi la şcoala maghiară comercială din Făgăraş şi mai la urmă la Braşov. După absolvirea Şcolii Medii de Comerţ, în 1900 tânărul Barner va pleca la Budapesta, găsindu-şi un post de funcţionar bine cotat. Talentul şi chemarea spre artă îi aduce o bursă de studii la Academia de artă din Budapesta, pe care o absolvă cu rezultate remarcabile.
Din această perioadă datează autoportretul expus în colec?ie de grafică, una din cele mai bune lucrări de tinere?e, care a fost  expus prima dată în 1905 la Sibiu la prima expozi?ie de pictori transilvăneni organizată de Asocia?ia Sebastian Hans.
Lucrarea, cu u?oare reminescen?e romantice ne prezintă un tânăr plin de vigoare,  a cărui privire trece dincolo de cel ce prive?te tabloul, spre orizonturile unui viitor optimist. Starea de spirit pe care o degajează portretul - vigoarea tinere?ii dublată de o profunzime a trăirii lăuntrice, fixată atât de bine cu cărbunele pe hârtie, trădează o maturitate artistică nea?teptată la un tânăr  care deabia împlinise 22 de ani.
Michael Barner nu ?i-ar fi putut desăvâr?i forma?ia artistică de pictor fără ajutorul lui Johan Brenner, maistru croitor la Agnita. Ar merita un studiu separat această prietenie între doi bărba?i, dintre care unul ,Brenner a avut multă cheltuială financiară ?i asta ani de-a rândul, înlesnindu-i lui Michael Barner peregrinările prin Europa. Mai mult - Johan (Hans) Brenner a fost ini?iatorul unui Comitet de sus?inere care i-a finan?at tânărului artist  o călătorie de studii care     l -a  dus  pe Mi?ch Barner  pe un traseu cultural ?i de studii prin Ungaria ?i Austria, spre Bavaria ?i ?ările de Jos, în Franţa şi în cele din urmă în Roma, unde îşi va perfecta cunoştiţele în structura corpului uman.
Scrisorile şi notele de călătorie ale lui Misch Barner  sunt astăzi pentru noi o sursă important de documentare. Ele ne-au fost puse la dispoziţie pentru studii de doamna şi colega noastră Mihaela Nevodar şi de doamna Helga Lutsch, care din 2010 îşi dedică o mare şi important parte a muncii ei de cercetare, vieţii  şi operei lui Misch Barner. Eu personal le sunt mult îndatorată în acest sens şi aş dori mult să le mulţumesc  pentru acest sprijin substanţial.
Deci, mărturiile lui Barner, ni-l arată ca pe un om cu o mare putere de discernământ în de-ale dezvoltării artei. Îl apreciază pe Auguste Rodin şi pe Giovanni Segantini, pictorul Alpilor, uitat şi el de lume şi redescoperit abia  acum un secolul al 21-lea.
Începând cu anul 1904 şi până în 1918 Barner frecventează asiduu Colonia artiistică de la Baia Mare. Aici îşi regăseşte colegii de altă dată de la Budapesta, prietenii cu care se întâlnise şi în călătoriile sale europene la Amsterdam şi Paris.
Spiritul înnoitor al artei de la Şcoala liberă băimăreană îl inspiră pe artistul nostru în direcţia picturii peisagiste plen-air – în aer liber. Anul 1907, an de success pentru Barner, realizându-i-se acum în ţară prima sa expoziţie personală, marchează totodată o nouă etapă în creaţia sa: înclinaţia spre culoare şi peisaj. Din păcate, începe totodată să neglijeze portretul.
Ceea ce fusese până acum linia pentru Barner, devine de acum încolo culoarea. Culoarea  vie , de factură şi imterpretare fauvistă în tradiţia lui Matisse şi Piet Mondrian, devine de pe acum limbajul prin care Michael Barner îşi va articula emoţiile, energia şi ritmul simţirii Culoarea cu nuanţe cromatice vii şi chiar sălbatice va fi mediul spre prezentarea spaţiului, a luminii, a mişcării.
                                                Dr Irmgard Sedler