sâmbătă, 3 august 2013

Siturile Natura 2000 din Podişul Hârtibaciului acoperă o zona de aproape 2.700 kmp. Tot atât de mare este, de exemplu Luxemburgul. La fel de „mare” este şi proiectul nostru pentru elaborarea unui plan de management. Proiectul conţine foarte multe elemente diferite – unul dintre ele este o strategie de vizitare pentru siturile Natura 2000 hârtibaciene. Mulţi dintre localnici şi reprezentanţi ai autorităţilor îşi pun speranţe în dezvoltarea turismului. Turismul este o şansă pentru zonă, cum este şi agricultura ecologică, pentru că reprezintă valorificarea realistă a unui potenţial propriu al Podişului Hârtibaciului.
„Turismul bazat pe obiective naturale şi pe patrimoniul cultural este unul dintre cele mai dinamice segmente ale turismului, având un potenţial de creştere important. Astfel, la nivel mondial, din ce în ce mai mulţi turişti caută vacanţe care să includă vizitarea unor locuri cu natură unică sau obiective cu semnificaţii culturale deosebite. Zonele protejate, şi în special cele din Natura 2000, oferă autorităţilor de management oportunităţi pentru a promova o dezvoltare economico-socială durabilă.” Cu aceste cuvinte începe strategia de vizitare a siturilor Natura 2000 din Podişul Hârtibaciului, elaborată de către specialişti ai firmei DETENTE. Aici deja putem trage linia între protecţia naturii şi şansele de dezvoltarea economică de care zona noastră are mare nevoie.
Accentul strategiei este pus mai mult pe identificarea punctelor interesante de vizitare cum ar fi localităţi, monumente şi evenimente. Strategia de vizitare le va pune împreună pentru a dezvolta turismul hârtibacean într-un mod eficient pentru toţi. În acest sens au avut loc, pe parcursul întocmirii documentului, diferite întâlniri cu cei implicaţi deja în turismul de aici. S-au întâlnit reprezentanţi ai operatorilor turistici, ai autorităţilor publice, localnici şi – bineînţeles – cei ce se ocupă cu elaborarea strategiei.
Bazându-se pe experienţele naţionale şi internaţionale, în strategie sunt descrise diferite tipuri de turişti care fac parte din cei potenţiali interesaţi de zona noastră precum şi interesele lor. La fel de importantă este şi zonarea teritorului hârtibăcean după condiţiile de acces prin drumuri. Astfel, strategia propune patru zone turistice:
- Zona polarizată Sibiu-Alţâna,
- Zona polarizată Sighişoara-Apold,
- Coridorul turistic „+1 zi” Viscri-Biertan şi
- Zona „natura şi turismul activ” pentru colţul sud-estic al siturilor hârtibăcene.
În partea care se concentrează pe informare şi interpretare, este explicat întâi modul de turism potrivit pentru zona Hârtibaciului. Este vorbă de „turism responsabil”, nu numia în faţa turistului şi a naturii, ci şi în faţa comunităţilor locale. Ele trebuie integrate în dezvoltarea turismului, cum arată deja nişte exemple faine. Pentru astfel de colaborări, strategia propune lucruri concrete, care se pot dezvolta în viitor. Pentru zona Sibiu-Alţâna, de exemplu, „În căutarea mocăniţei – ciclodrezină şi
bicicletă pe malul Hârtibaciului, pe vechiul traseu al mocăniţei” şi pentru zona Sighişoara-Apold „Discover Târnava Mare - vizite la producătorii şi meşteşugarii locali”. Strategia nu evită nici temele mai complicate, şi tematizează lipsa capacităţilor de cazare şi parcare precum şi posibilele instrumente de finanţare. Aici vor avea un mare rol GAL-urile din zona.
Mulţi dintre noi vor spune că din nou vom avea o strategie, un document care va rămâne nefolosit într-un raft... Pentru a asigura punerea în practică a strategiei, experţii au propus şi un mod de monitorizare, inclusiv unui plan de acţiune. Partea centrală este un comitet de management turistic ale zonei, din care vor face parte actori locali, autorităţile publice şi actori din sectorul turistic. Important este, conform documentului, „structura operaţională a comitetului de management trebuie să fie uşor de gestionat şi în primul rând eficientă. De aceea, o structură pe mai multe niveluri ar trebui să fie evitată.” Deocamdată, au fost stabilit un comitet informal de şapte persoane, reprezentând actorii cheie din Podişul Hârtibaciului. Ei au fost ogligaţi, să invite la acest comitet şi alţi membrii permanenţi, pentru a se ocupă de lucruri stabilite.