Parteneriatul proiectului INTERREG IVC CHARTS a lansat,
la Bruxelles, „CARTA THESSALIA” pentru Dezvoltarea Durabilă a Turismului
Cultural şi de Patrimoniu, în cadrul manifestării
„Zilele Porţilor Deschise”
(9 Octombrie 2014)
În prezenţa reprezentanţilor
instituţiilor Uniunii Europene, a organizaţiilor pan-europene dedicate culturii
şi turismului şi a altor părţi interesate, parteneriatul
proiectului CHARTS a lansat CARTA pentru „Rolul Culturii şi al Patrimoniului în
formarea şi oferirea de Valoare Adăugată Strategiilor Regionale pentru
Dezvoltarea Durabilă a Turismului", la Bruxelles în cadrul manifestării
„Zilele Porţilor Deschise – a 12-a ediţie a Săptămânii Europene a Regiunilor şi
Oraşelor’.
Carta CHARTS a fost prezentată anterior şi discutată în
cadrul Conferinţei Finale a proiectului CHARTS în data de 12 septembrie 2014,
în Agria, Volos, Magnesia, regiunea Thessalia, Grecia. "Carta Thessalia",
aşa cum va fi denumită în continuare, deoarece a fost prezentată pentru prima
dată în regiunea Thessalia, este adoptată în principiu de către partenerii
proiectului CHARTS, cu clarificările, modificările, îmbunătăţirile şi
completările ulterioare.
În deschiderea evenimentului de lansare a CARTEI, domnul Kostas
Chalevas, preşedintele ECTN, a declarat:
Lansăm
astăzi această importantă "Cartă Thessalia" aici, la Bruxelles, pentru
instituţiile Uniunii Europene, organismele pan-europene şi alte părţi
interesate. Va urma o perioadă de consultare publică până la 1 decembrie 2014. Aşteptăm
cu nerăbdare să primim comentariile şi sugestiile dumneavoastră pentru îmbunătăţirea
acestui document, cu scopul de a face din această Cartă Thessalia începutul
unei noi ere în dezvoltarea durabilă şi promovarea turismului cultural şi de
patrimoniu, atât în Europa, cât şi în afara graniţelor ei.
Coordonatorul proiectului CHARTS,
domnul Manos Vougioukas, prezentând Carta, a afirmat:
Scopul
"Cartei Thessalia" este de a grupa într-un singur document, cuprinzător
şi integrat, principiile de bază, caracteristicile, constatările, concluziile şi
recomandările privind bunele practici în ceea ce priveşte implicarea culturii şi
a patrimoniului în dezvoltarea turismului durabil.
Obiectivul
Cartei este să se bazeze pe toate iniţiativele, declaraţiile, rezoluţiile, opiniile
şi cartele anterioare, să exploateze posibilele sinergii şi să faciliteze
implementarea recomandărilor de către autorităţile responsabile cu destinaţiile
la nivel regional şi local.
Această
Cartă se adresează autorităţilor administraţiei publice regionale şi locale,
organizaţiilor de management a destinaţiilor, organismelor din turism, asociaţiilor
din turism, reţelelor turistice şi culturale, cetăţenilor şi grupurilor
comunitare, ONG-urilor, asociaţiilor de IMM-uri, instituţiilor Uniunii Europene,
organismelor internaţionale şi altor instituţii interesate şi actorilor din
domeniu.
Carta cuprinde cele 12 teme de bune practici examinate şi
documentate în cadrul proiectului CHARTS, dar propune, de asemenea, şi alte acţiuni
suplimentare cu privire la următoarele teme: Mobilizarea Voluntarilor,Turismul Religios şi de Pelerinaj,Turismul de
Patrimoniu Industrial Facilităşi de Interpretare a Patrimoniului,
Patrimoniu Cultural Intangibil Mobilitate
Durabilă şi Accesibilitate, Industriile Creative şi Culturale,Economia
Experienţei
Consultarea publică lansată de parteneriatul proiectului
CHARTS se va încheia la sfârşitul lunii noiembrie 2014, versiunea finală a Cartei
urmând a fi publicată în luna decembrie 2014, marcând astfel o nouă eră în dezvoltarea
durabilă şi în promovarea turismului cultural şi de patrimoniu în Europa şi în
afara graniţelor ei.
Această Cartă reflectă importanţa tot mai mare acordată aspectelor
legate de conservarea şi răspândirea Culturii şi Patrimoniului European (inclusiv
cultura contemporană şi patrimoniul natural), în lumina conexiunii cu Turismul şi
Dezvoltarea Durabilă. În acest context, crearea de produse şi servicii
turistice durabile, inovatoare şi transnaţionale noi şi modernizate, bazate pe cultură
şi patrimoniu ar trebui considerată de o importanţă crucială.
Carta pune accent pe abordarea efectelor schimbărilor
climatice asupra destinaţiilor, accesul pentru toţi la resursele culturale şi naturale,
crearea de parteneriate eficiente la nivel de destinaţie, implicarea comunităţilor
locale, familiarizarea vizitatorilor cu patrimoniul şi cultura locală pentru un
turism responsabil, îmbunătăţirea calităţii şi informaţiilor pentru turişti, introducerea
strategiilor de marketing specifice destinaţiilor, promovarea rutelor culturale,
a patrimoniului feroviar, a gastronomiei, meşteşugurilor tradiţionale, cicloturismului,
precum şi depăşirea crizei economice prin generarea de locuri de muncă, inovare
şi dezvoltare durabilă.
Asociaţia
Ecomuzeul Regional Sibiu