marți, 3 septembrie 2013

Între creștini este tot mai larg răspândită mentalitatea că atunci când cineva oferă un dar, acordă sprijin sau desfășoară o activitate în folosul Bisericii, principalul beneficiar (sau unicul în mintea altora) este preotul. Reprezentanții legitimi ai instituțiilor statului (primari, deputați, senatori, președinți de consilii județene, consilieri județeni, consilieri locali etc.) înțeleg să vină în întâmpinarea problemelor specific bisericești în măsura în care preotul unei comunități împărtășește orientările lor politice partizane sau chiar a pus umărul haiduceste la binemeritata victorie electorală. De această ispită nu sunt scutiți nici unii dintre membrii "de rând" ai unei comunități creștine, cei care nu dețin funcții deosebite. Atunci când se ridică problema sprijinirii de către aceștia (financiar sau prin muncă) a activităților organizate de Biserică, cele mai multe reacții cârcotașe sunt legate tot de persoana preotului - "iară vrea popa bani", "va vrea popa să-și ia mașină nouă sau să-și schimbe mobila", "nu mai avem nevoie de atâtea biserici, sunt deja prea mulți popi în țara asta", "da' la ce-i mai trebuie lu' popa încălzire centrală, capelă, acoperiș, icoane, evanghelie, cruce pe biserică, trotuar în curtea bisericii, gard, alee în cimitir și orice altceva ne putem imagina". Este inutil să precizez că atunci când aceste aspecte necesită rezolvare sau nu sunt abordate de către preot în activitatea sa avem parte de o atitudine complet diferită - "de ce nu rezolvă popa problema acoperișului bisericii, a încălzirii în biserică, a curții bisericii, a cimitirului etc.?" Nu putem crede decât că avem de-a face cu cârcoteală ieftină inspirată de cel mai mare specialist în acest domeniu... De cele mai multe ori la baza acestor atitudini se află diferitele simpatii sau antipatii formate în jurul persoanei preotului de-a lungul timpului. Însă există și o explicație mult mai profundă care vizează străfundurile adânci ale conștiinței noastre de creștini. Mulți dintre cei care se numesc creștini și sunt de fapt creștini prin Botez uită Care trebuie să fie centrul în jurul Căruia gravitează viața bisericească: Iisus Hristos. Tot ceea ce se întâmplă în Biserică este o manifestare a Mantuitorului Iisus Hristos în istoria umană. Biserică nu este altceva decât o prelungire a lucrării mântuitoare a lui Hristos în istorie. În Biserică, prin preoți, lucrează Hristos. Preotul trebuie să-L facă vizibil pe Hristos prin tot ceea ce face, iar nu să-și urmărească propriile interese sau ambiții mundane înguste. Și cei mai mulți dintre preoți știu asta și se străduiesc să împlinească în misiunea lor. Se pare însă că tot mai greu înțeleg și respectă această realitate unii dintre credincioși. Biserica a început să fie percepută de către tot mai mulți (credincioși și preoți uneori) ca o organizație profitabilă cu profil religios, ca un srl gigant controlat de un grup de ierarhi și preoți strict pe principii de interes personal și financiar. Evident că din această viziune lipsește tocmai ceea ce este Biserica: Hristos. De multe ori, chiar și atunci când considerăm că în Biserică Îl propovăduim și Îl căutăm pe Hristos, de fapt în mintea noastră avem un Hristos Care ar trebui să corespundă dorințelor, preocupărilor, intereselor și pasiunilor noastre. Un Hristos imaginat după chipul și asemănarea noastră. Căutăm un Hristos Care în felul acesta nu există. Hristosul cel adevărat este Cel făcut cunoscut de Evanghelii și descoperit în viața liturgică a Bisericii. Dacă vrem cu adevărat să-L întâlnim pe Hristos și să simțim și să ne bucurăm de lucrarea Lui în viața noastră trebuie să intrăm în ritmul liturgic al Bisericii și să imprimăm vieții noastre personale o amprentă duhovnicească autentică. Încă din ziua Botezului Biserica ne propune și ne deschide drumul unei împreună-viețuiri cu Hristos - "te împreunezi cu Hristos?", "mă împreunez cu Hristos". Viața Bisericii este viață în Hristos pe care și-o asumă fiecare creștin botezat conștient de identitatea sa spirituală. Toate celelalte aspecte ale vieții bisericești sunt secundare și nu ar trebui abordate decât ca și consecințe ale unei autentice viețuiri în Hristos. Reperul și criteriul absolut în Biserică este Iisus Hristos. Cred că se impune în primul rând să conștientizăm ca preoți că esența slujirii noastre este Hristos. Slujirea preotului nu țintește ascensiunea în carieră, accesorizarea reverendei cu cingatori cât mai colorate sau dobândirea, prin voia Domnului, a unei parohii cu un buget cu cât mai multe cifre. Prin tot ceea ce facem ca preoți Îi slujim lui Hristos, tot ceea ce facem este pentru Hristos.  Nădejdea noastră este că și frații noștri creștini, credincioșii noștri, înțeleg și simt că atunci când sprijină Biserica și activitatea preotului, așa cum este el ca om, o fac tot pentru Hristos. Pentru Hristos, apoi pentru comunitate și mai puțin pentru preot.
Pr. Cosmin  Coșorean

(Coveș)