marți, 3 septembrie 2013


In anii 1960 , custodele de pe atunci al Muzeului Valea Hârtibaciului din Agnita, Erhard Andree a transferat o parte semnificativă a moştenirii lăsate de pictorul Michael Barner din proprietatea familiei în muzeu.
El enumera “32 picturi în ulei, 21 acuarelle, 45 desene în carbune, 41 desene în creion (în maniera/stil creion argint)”. Acestora li se adaugă un ansamblu  consistent de texte literare în toate limbile transilvănene, însemnări autobiografice precum şi preluări/prelucrări în ungară, germană şi româna de texte populare ţigăneşti.
Toate acestea indică multiplele valenţe ale talentului unui suflet de artist, care nu a dorit a se sustrage pe tot parcursul vieţii de dificultăţile materiale/financiare ale unei vieţi libere de artist, de asemenea din limitele date de provenienţa sa mic-burgheză, respectiv din mediul social în care trăia. “Doresc ca ei (parinţii) să se bucure măcar puţin de mine şi de faptul că sunt pictor. Nu îmi doresc nimic mai cu ardoare, dacât acea clipă în care meseria mea şi operele mele viitoare le va oferi aceeaşi bucurie pe care o resimt eu, pentru ca aceasta reprezintă pe deplin bucuria vieţii mele”, citim intr-o scrisoare din 7 ianuarie 1906 trimisă de MB din Roma către un prieten agniţean.
Operele din Muzeul Valea Hârtibaciului aparţin în mare parte perioadei de început a promiţătoarei perioade de creaţie artistică a lui Barner, din perioada 1900 pâna la finele anilor 1920. Aceasta perioadă a fost una optimistă, în pofida dificultăţilor material, o perioadă în care artistul a crezut neîntrerupt în chemarea şi în arta sa, sperând la recunoaşterea socială si artistică. Lucrările de grafică si picturile în ulei din acest timp reflectă confruntarea lui Barner cu curentele artistice de la acea vreme şi cu influenţa dată de şcolile academice de pictură vizitate de el. Concomitent ele trădeaza dispoziţia artistului de rezonanţă a lucrărilor artiştilor germani, francezi şi mai ales unguri, mai puţin a celor transilvăneni din generaţia sa, cu care cultivă un schimb de experienţă intens. Pe  când portretele şi studiile de nud realizate în Roma ne arată un desenator cu har, care depăşeste/transcende ultimul ecou al simţirilor simbolistice şi se îndreaptă înspre o expunere explicit expresivă, observăm că lucrările în ulei din al doilea deceniu vorbesc limbajul acelei picturi de peisaj propagată în Nagybanya, aflate sub semnul fauvismului si decorativismului. Reflexele fauvismului se păstrează la Barner şi acolo unde prin reuniunea de suprafeţe de culori în jocul luminii, el crează imagini narative, peisaje formalizate, conform modelelor de compoziţie tradiţionale şi reprezentări arhitecturale. Acele lucrări provenite din lumea sa agniţeană şi cele inspirate din peisajul natal fac parte din acest context.
Expoziţia din Agnita reprezintă primul impuls într-un proiect, care doreşte să ducă la redescoperirea acestui pictor şi la retratarea activităţii sale artistice.


Irmagard Sedler, Helga Lutsch